Färdtjänst!

Nu är jag lite smått irriterad och tänkte höra med er vad ni tycker om situationen.

Jag åker väldigt sällan färdtjänst då jag har bil och använder hellre den. Men i november förra året skulle jag beställa en resa och får då reda på att mitt tillstånd har gått ut. Bara det att jag och alla andra ska behöva söka om färdtjänst när många av oss har haft det sen vi var barn, tycker jag är orimligt och slöseri med både tid, papper och pengar.

Då jag inte använder färdtjänsten så ofta, så tog det tid innan jag fyllde i papperna för förnyad färdtjänst. Jag skickade in papperna till Skånetrafiken i januari och i början av februari fick jag papper om att de hade mottagit min ansökan och behandlade ärenden i tur och ordning. Inget fel i det, vi är många som har färdtjänst så de har säkert att göra.

Nu för bara några dagar sen alltså mitten i april ringde färdtjänst handläggaren om mitt ärende. Hon hade frågor om hur jag fungerade i vardagen och jag berättade det som jag tyckte var relevant för färdtjänst. Sen frågar hon mig om hur jag förflyttar mig från rullstolen till toaletten. Vad i hela friden har det med färdtjänsten att göra? Det är inte så att färdtjänst chauffören ska hjälpa mig på toaletten. Hon visste dessutom saker om mig som jag inte hade skrivit i färdtjänst ansökan. Jag gissar att hon har hämtat uppgifter från försäkringskassan.

Det är nog så jobbigt att behöva vända ut och in på hela mitt liv och lämna ut intima uppgifter när det handlar om assistansen. Jag tycker inte att jag ska behöva lämna sådana uppgifter till en färdtjänst handläggare. Ni som har färdtjänst med Skånetrafiken, har ni varit med om samma sak?

Kommentarer

  1. Trist att ngn ska råka ut för irrelevanta frågor.. Jag bor i Malmö och är hitintills befriad från tel - frågor..

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Stenar och Kristaller

Kylklamp mellan benen!

Borta bra, men hemma bäst!