Tankar är bara fluff!

Jag och min man pratar ofta om hur lyckligt lottade vi är som har varandra och vårt fina hus och dess underbara trädgård som vi har planerat själva. Vi hade kunnat ha det så mycket sämre och det är viktigt att vi påminner oss om det ibland. 

Det senaste halvåret har varit svåra för en del av dem som bor själva och tillhör en riskgrupp. Personligen trodde jag inte att det skulle påverka mig så mycket av att inte kunna träffa och krama nära och kära, men det är faktiskt lite tufft ibland, att inte kunna krama familjen. Men det är så mycket värre för just de som bor ensamma och inte har någon att dela vardagen med. Jag har ändå min älskade man och min katt Mizzy och min stora familj är bara ett samtal bort, så egentligen är det ingen fara med mig.


Covid 19 har gjort att de flestas s.k. vardag har stannat upp och just därför bör det inte finnas något att stressa upp sig för, eller? Min hjärna håller inte riktigt med om att det är lugnt, det är världens bergochdalbana med många tankar som inte slutar snurrar. Det börjar direkt när jag vaknar på morgonen och fortsätter resten av dagen,”Vad ska vi äta till frukost?, Vad ska vi göra idag?, Ska vi rensa i trädgården eller inomhus?, När gick jag på toa sist?, jag borde blogga, det var länge sen. Jag borde plugga, jag borde tvätta, vad ska vi tvätta?


Ja, såhär fortsätter det, det tar aldrig slut.... Jo det gör det ju, men bara när jag tvingar/distraherar mig själv genom att göra något, då minskar det i alla fall lite. En del av detta bidrar till magkatarr för mig och det är ju så tröttsamt och väldigt jobbigt i perioder. Jag jobbar på att göra ingenting alls eller nej, mer att inte tänka på något alls, det borde vara hur lätt som helst eller……


Enligt filmregissören, författaren och föreläsaren Kaj Pollak, är det bara att välja en annan tanke om en inte tycker om den första. Något liknande säger även musikern, författaren, föreläsaren och min vän Dennis Westerberg, tankar är bara fluff, alltså dem betyder inget. Ändå tar det nästan en hel livstid för vissa av oss att förstå att vi styr våra egna liv och därmed även våra tankar, vi kan välja vad vi vill känna och tänka. Har ni inte gått och lyssnat på dessa herrars föreläsningar, så gör det när ni får möjlighet, det är så inspirerande. Det är så logiskt när en hör vad de säger, men vi får göra jobbet själva, det kan dem tyvärr inte göra åt oss ;-)


Med denna kunskap borde vi inte ha så mycket psykisk ohälsa eller de stressrelaterade sjukdomarna som bara ökar i vårt samhälle. Det finns såklart väldigt många olika orsaker till varför vi mår dåligt, men ibland undrar jag om det inte är ett systemfel. De flesta har något sorts mål någon gång i livet som en vill nå och självklart ska vi sträva efter att nå våra mål, men bara om det får oss att må bra. Mår du sämre av vägen till målet? Ja, då är det kanske dags att fundera ut ett annat mål. Jag tycker att vi ska sträva efter att vara den bästa versionen av oss själva, det bör vara allas mål. Att "bara"vara oss själva och att må bra i det och känna oss trygga med det.


Tack för att ni finns min stora kära familj, älskar er alla <3


Ta hand om varandra <3 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kylklamp mellan benen!

7år...

Läsardebatt i Aftonbladet!