Vi får betala för att få leva!

Jag är en person som ser möjligheter och lösningar i de allra flesta situationer. Att ha tillit till att universum har en poäng med alla utmaningar en går igenom i livet, ja det är vad jag tror och vill tro. 

Det är bara lite svårt ibland när det är våra politiker som kommer med nya direktiv och regler för myndigheter som ex, försäkringskassan, vilket är den myndighet som min ekonomi är beroende av. Dessa politiker har inte själva någon funktionsvariation och då är det lätt att sätta avgifter på något de inte förstår sig på. 

När vi med någon funktionsvariation har kämpat oss igenom livet och tillslut insett att kroppen inte orkar mer, ja då ansöker vi om en liten ersättning för att vi inte klarar av att jobba längre. Detta gör vi inte för att vi vill, vi gör det för att våra kroppar inte orkar mer och för att vi trots det ska kunna leva ett bra liv, inget lyxliv, utan ett Bra Liv. 

Men om vi får beviljat ex. sjukersättning för att vi inte orkar jobba längre, ja då drar de in/ner på handikappersättningen/merkostnaderna istället. Denna ersättning är som det heter, för merkostnader som vi har pga vår funktionsvariation och tro det eller ej, men det kostar en hel del att inte tillhöra normen. 

Justeras en ersättning, ja då ska fk utreda de andra ersättningarna också. Det medför en stor risk för att vi få mindre pengar ut, trots att vi ansökte om mer i ersättning. Detta medför också en enorm oro vi lever med dagligen, ni kanske själva känner till vad oro kan ställa till med i livet. Vi känner oss aldrig ekonomiskt trygga och den oron sätter sig i kroppen, detta gör oss sjuka. Så ja, som ni ser så är det ett moment22 som vi lever med. 

Jag är inte fullt insatt i politiken längre, den dränerade mig på energi så att jag för några år sen återigen blev sjuk. Men vad jag tror mig ha förstått är att vi återigen har ett väldigt rörigt politiskt läge. De flesta av oss orkar inte sätta oss in i vad denna röra egentligen innebär. Det jag dock har förstått är att den budget som gick igenom nu härom dagen (M, KD och SD) innebär ytterligare en skatt för oss med funktionsvariationer, alltså en s.k."Funkisskatt."Och det sker när både Regioner och kommuner bara de senaste två, tre åren har infört avgifter för både hjälpmedel och specialhygienartiklar för oss som behöver det för att ha ett fungerande liv. 

Vi betalar alltså över 1000kr/år för att kunna fungera i vardagen. Vad vi betalar för? Jo, bl.a. vår rullstol och/eller el-rullstol för att kunna förflytta oss, en del viktiga delar till dessa och andra hjälpmedel som behövs för att vi överhuvudtaget ska kunna leva. När betalade ni gående för att få behålla era ben att gå med? Det är precis så det är, vi får betala för att fungera i vardagen... 

Rent krasst, vi betalar för att få leva! och jag vet inte om jag tycker att det är särskilt värdigt ett välfärdsland som Sverige...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kylklamp mellan benen!

7år...

Läsardebatt i Aftonbladet!