Jobbiga minnen!

Den senaste tiden har det varit ganska många våldtäkts fall som har fått allmänheten att reagera starkt. Anledningen är att för oss vanliga "Svensson" människor har det varit solklara fall där männen borde få hårda straff. Istället har svenska rättsväsendet friat männen, i vissa fall först dömt de för brotten i tingsrätten för att senare fria dem i hovrätten. Det är inte konstigt att vi reagerar, vårt land är inte lika rättvist och präktigt som vi länge har trott.  Enligt rättsväsendet verkar det vara okej att killar och män ger sig på våra flickor, tjejer och kvinnor för att utnyttja och våldta dem hur som helst. Då kan jag inte se det på något annat vis än att våra flickor, tjejer och kvinnor även i Sverige lever under förtryck och skräck över att bli våldtagen när som helst. Var det denna utvecklingen vi ville ha, skulle vi gå bakåt i tiden och inte framåt? Får vi inte ordning på detta är inte Sverige bättre än något annat land som har sämre rättigheter för kvinnor än vad vi egentligen har.

Något jag inte får ihop är när en 15årig flicka blir indragen i ett rum med 6st för henne helt okända killar. De låser dörren, släcker och drar av henne kläderna och då börjar de våldta henne i omgångar. Hon gör vad hon kan för att visa att hon inte vill. Killarna blir dömda i tingsrätten för grov våldtäkt, då de anser att flickan var i ett hjälplöst tillstånd. I hovrätten frias alla killarna och där säger hovrätten att de tror på flickans berättelse, men de ifråga sätter hur korrekta iakttagelser hon kunde göra i ett mörkt rum där personer som hon inte kände kom och gick. Vad betyder det? Hon märker väl för tusan om hon blir våldtagen?! Detta enligt en artikel jag läste idag, som gjorde mig riktigt arg. Denna flicka kommer att ha väldigt svårt att lita på någon kille/man i framtiden, då det enligt hovrätten är okej att göra det som dessa killar gjorde mot henne. I detta fall undrar jag hur de personer som var med och tog detta beslut i hovrätten kan leva med sitt samvete, hur de sover om nätterna. Ni som vill läsa artikeln Jag skäms för att vara Svensk 

I Malmö sitter en 31årig man häktad för att ha utnyttjat ett 100-tal flickor, men för tillfället har åklagaren fått fram bevis för utnyttjandet av 11 flickor. Men utredningen är inte färdig, åklagaren kommer förmodligen få fram fler åtalspunkter mot denna man så småningom. 2010 blev han dömd för våldtäkt mot barn, han blev villkorligt frigiven i december 2011. Nu har åklagaren hittat bevis för att han efter att han kom ut ur fängelset började söka efter nya flickor igen redan Januari 2012. Denna man ska inte vara fri, han ska låsas in för han är "sjuk". Dessa flickor är stämplade för livet av detta, dessa minnena kommer de att bära med sig för resten av deras liv. Även om vissa av dem lyckas hantera det bra, så kommer alltid skammen och känslan av att det är deras eget fel att detta har hänt vara med dem livet ut. Detta är något de måste försöka leva med, men mannen kommer tyvärr alltid finnas som ett spöke i deras minne.

Dessa händelser har gjort att mina egna minnen har väckts till liv och jag är ändå vuxen nu och de händelser som jag själv har varit med om är mellan 10-20år gamla, ändå har jag fortfarande problem med dessa känslor som jag skriver om i texten. Därför vet jag att flickorna/tjejerna och kvinnorna som råkar ut för någon sorts sexuellt utnyttjande eller våldtäkt kommer att ha en jobbig tid framför sig då de ska hantera vad de har varit med om och försöka gå vidare i sina liv.

Det är väldigt jobbigt för flickor, tjejer och kvinnor att anmäla händelserna då de måste berätta om det för andra, därför anmäls inte alla fallen.
Jag blir så arg över att vi inte har kommit längre i samhället, att vi inte har lyckats visa tydligt att det inte är okej att ge sig på flickor, tjejer och kvinnor i vårt land. Det är olagligt att tvinga någon annan till sexuella handlingar, det ska vara straffbart. Det ska kännas att man har gjort fel och man ska inte våga göra om det igen.

Sköt om er därute!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kylklamp mellan benen!

7år...

Läsardebatt i Aftonbladet!