Bilköer och folkmassor!

När Convid19 kom till Sverige, hade jag inga problem med att hålla mig hemma, herregud det handlar ju om liv eller död i vissa fall, så jag såg det som en självklarhet att vi skulle vidta vissa åtgärder för att hindra viruset att komma in hos oss.

Nu är vi inne på vår fjärde månad av karantän, vilket innebär att vi inte träffar någon annan än våra assistenter och möjligtvis säger hej till grannar när vi är i vår trädgård. Vi pratar i tfn med familj och vänner, men det är inte riktigt samma sak som att träffas och få den personliga kramen.

Jag märker nu att det tär en del på psyket, vilket jag faktiskt inte räknade med. Men vi människor klarar inte av att isolera oss en längre tid innan vi börja släppa på vår försiktighet. Jag kan tycka att det är riktigt jobbigt i perioder, att inte träffa nära och kära och inte kunna åka iväg på lite semesteräventyr, få lite miljöombyte.

Men jag påminner mig själv om att det är ett väldigt farligt virus som vem som helst kan dö av om vi har otur. När en tänker så, så känns det som om jag är världens mest bortskämda kvinna som gnäller över att jag måste stanna hemma. Hemma med min älskade man i vårt fina hus och vår underbara trädgård, vad klagar jag över egentligen?!

Min man åkte till Väla igår lördag för att lämna tillbaka en vara som vi hade beställt via nätet. Han blev bestört av vad han såg, det var bilköer som det vanligtvis är när det är under juldags rean, det var sjukt mycket folk. Nu stannade han i bilen och assistenten gick in och fixade ärendena som behövdes, det gäller att anpassa sig till situationen.

Vi började då fundera på hur denna tillfälliga lag kring folkmassor på mest 50 pers fungerar på köpcenter, någon som vet? Är bara lite nyfiken på hur vi ska kunna stoppa smittan om stora köpcenter är smockade med människor som omöjligt kan hålla det avstånd som krävs.

Var försiktiga där ute och ta hand om varandra <3


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kylklamp mellan benen!

7år...

Läsardebatt i Aftonbladet!