Det handlar inte om dig, det handlar om alla andra!

Dagen efter mitt förra blogginlägg om folkmassorna på Väla, tog svt Helsingborg upp ärendet då flera personer hade kontaktat dem om trängseln på just Väla, Kunder upplever trängsel Problemet här är fortfarande att köpcentrum inte ingår i den tillfälliga lagen om 50 personer, de kan bara förhålla sig till det som gäller nu.

I början av våren när Covid 19 kom till Sverige, sa jag "För en gångs skull så handlar det inte bara om en viss grupp människor, utan detta är ett globalt problem, alla är drabbade på ett el annat sätt." Jag var/är trött på att en del människor inte bryr sig om saker som inte angick dem själva, men nu är ju alla tvungna att anpassa sig. 

Nu är sommaren här, (kanske inte vädermässigt för tillfället) och folk har semester och barnen har sitt efterlängtade sommarlov och då är det lätt att glömma att vi fortfarande är i ett mycket allvarligt läge med pandemin. En del kanske tänker "Det gör inget om jag blir sjuk, det är ju bara en influensa". Om det ändå vore så enkelt, men det är inte det...

Det handlar inte om dig, det handlar om alla andra. Detta virus är mycket smittosamt, vilket gör att när du väl får symtom så har du redan smittat någon som i sin tur smittar någon och som i sin tur smittar någon osv. Någon i denna smittokedja jobbar kanske inom vård och omsorg eller har en grundsjukdom själv och därför riskerar att smitta människor i riskgrupp eller att dö själv. Detta har du ingen aning om då vi inte ser partiklarna i luften som är viruset. 

Jag vill inte bli ovän med någon över en diskussion kring hur var och en väljer att förhålla sig till pandemin. Jag har förståelse för frustrationen som många av oss känner, men vi kan omöjligt fortsätta våra liv som vanligt. 

Det viktiga är att vi alla hjälps åt och gör vad vi kan för att stoppa smittorisken. Håll avstånd, tvätta händerna ofta och var hemma om du känner dig sjuk. 

Jag önskar er en skön sommar och var rädda om varandra!










Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kylklamp mellan benen!

7år...

Läsardebatt i Aftonbladet!